Tešil som sa na komentáre a búrlivú debatu k môjmu prvému blogu na Startupers.sk, ale nedočkal som sa. Aspoň nie tej virtuálnej. Chvalabohu som sa však dočkal príjemnej reakcie a následnej diskusie v Mozgohouse s Martinom. Takže pozdravujem a držím palce s projektami!
Rozmýšľal som, či ešte viac pritlačiť na pílu a viac argumentovať ohľadne prípravy biznis plánu pre start-up projekty, ale myslím, že nie je treba. Nakoniec, akýkoľvek potentný nápad skončí v situácii, kedy bude musieť biznis plán pripraviť, takže jeho ignorovanie je iba odkladanie nevyhnutného na neskôr. Do pozornosti už len dávam investičné procesy vo vybraných organizáciách:
Čiže, ak si uveril, tak potom prichádza čas na prípravu toho tvojho biznis plánu.
Najčastejšie som sa stretával s plánom asi v takejto forme:
v tis EUR |
1 rok
|
2 rok
|
3 rok
|
Výnosy |
100
|
500
|
1 000
|
Náklady |
200
|
300
|
400
|
Zisk |
-100
|
200
|
600
|
Je však takýto plán uveriteľný a transparentný pre investora, resp. pre kohokoľvek? Asi nie. Ja osobne sa snažím pri plánovaní držať zopár pravidiel:
- Revenu a cost drivers: Výnosy a náklady sa snažím rozbiť do čo najmenších podpoložiek, tzv. „drivers“, čiže identifikovať, čo mi vlastne výnosy a náklady budú prinášať / generovať a čo by som mal poznať na to, aby som pochopil dynamiku vývoja týchto položiek (počet zákazníkov a priemerný výnos zo zákazníka, počet stiahnutí a priemerný výnos zo stiahnutia, počet zamestnancov, potrebná plocha na zamestnanca, náklad na plochu, počet zákazníkov, počet zamestnancov na oddelení starostlivosti o zákazníka, priemerný náklad na jedného zamestnanca a pod.)
- Plánovanie v čase, roll-out služby: okrem toho, že sa snažím aspoň prvý rok plánovať v mesiacoch, tak je nevyhnutné sa dobre zamyslieť aj nad tým, ako bude dochádzať k naberaniu zákazníkov, čiže roll-out služby, resp. ako sa nám budú vyššie popísané výnosové a nákladové položky vyvíjať v čase. Práve dynamika vývoja v čase by mala reflektovať marketingovú a obchodnú stratégiu. A nezabudni, že plán sa nezačína prvým dňom predaja ale prvým dňom prác na projekte!
- Scenáre: Si si istý, že budúcnosť je jasná? Tak to v žiadnom prípade nie! To je aj jeden z argumentov odporcov plánovania, ktorí tvrdia, že budúcnosť je tak dynamická a nejasná, že sa nedá vyjadriť v žiadnej tabuľke. A v tom, že budúcnosť je nejasná, majú pravdu. Preto v plánoch treba rátať s rôznymi scenármi. Ja aplikujem štandardne tri scenáre, pozitívny, negatívny a „niečo medzi“, ktorý väčšinou reprezentuje základný scenár a o ktorom sa ďalej bavím. Negatívny a pozitívny scenár mi vymedzujú určitý koridor, v ktorom sa môžem hýbať a definujú riziko, kde to až môže skončiť (a to hlavne ten negatívny scenár). Vždy je zaujímavé sa zamyslieť aj nad úplne nepredstaviteľným scenárom, v ktorom sa posúdia radikálne disruptívne situácie na trhu (blackswan: thinktheunthinkable). Veď uznaj sám, že pred pár rokmi plány Nokie na dnešné roky vyzerali asi ináč, ako je to v skutočnosti.
- Prepojenie výnosov s nákladmi: Nezabudni, že výnosy neprídu len tak a niektoré náklady idú ruka v ruke s výnosmi. Ak s tým náhodou nerátaš, tak skús sa zamyslieť ešte raz. Rast počtu zákazníkov musí byť vytvorený niečím, môžeme to volať marketing a obchod, zvyšovanie spokojnosti zákazníkov musí byť zabezpečené niečím, volajme to starostlivosť o zákazníka a tak ďalej. Tvoj plán bude najúžasnejší práve vtedy, keď si ho nastavíš tak, že zmena jednej hodnoty automaticky zmení podľa určeného kľúča inú hodnotu, ktorú sme identifikovali ako závislú premennú.
- Fakturácia vs cash: Špecifickú otázku môžu riešiť niektoré projekty, kde môže dochádzať k časovému rozdielu medzi vystavením faktúry a zinkasovaním skutočných peňazí. V najlepšej situácii sú určite projekty, kde sa spúšťa služba až po uhradení poplatku (pre-paid). Horšie na tom môžu byť služby, ktoré z akéhokoľvek dôvodu poskytujú službu pred úhradou poplatku (post-paid). Pri týchto projektoch je dôležité si naplánovať platobnú disciplínu svojich zákazníkov a dopredu rátať s určitou mierou predĺženia doby splatnosti a percentom nedobytných pohľadávok.
- Rezerva: Nedávno jedna moja kamarátka podnikateľka v rozhovore skonštatovala jednu dôležitú vec. A to, že v podnikaní všetko trvá dlhšie a je nákladnejšie ako si naplánujete :-(. Čiže vždy stojí za zamyslenie, či číslo, ktoré ste odhadli a naplánovali podľa najlepšieho vedomia a svedomia, je finálne a či netreba ešte k nemu „prilepiť“ rizikovú „prirážku“. Takéto úpravy však treba rozumne skombinovať so scenármi, hlavne negatívnym scenárom.
Už mi tŕpne ruka od písania, takže končím. Len dúfam, že teba nebolí zase hlava z tohto čítania.
Takže asi tak. Čau!