Rastislav Kuciak / 29. júla 2014

Časť 1: Čo ma trápi?

rastislav.kuciak

Nooo, startupers.sk spustili nový blog a nám obyčajným pozemšťanom poskytli novú možnosť ako vykričať do sveta, čo nás trápi. Samozrejme, asi by sme boli najviac ocenení za vykrikovanie trápení spojených...

Nooo, startupers.sk spustili nový blog a nám obyčajným pozemšťanom poskytli novú možnosť ako vykričať do sveta, čo nás trápi. Samozrejme, asi by sme boli najviac ocenení za vykrikovanie trápení spojených s podnikaním a vymýšľaním nových projektov. Takže startupers.sk, za toto veľká vďaka!

Ono na začiatok by sa hodilo aj trochu predstaviť, že by ľudia vedeli, prečo ma človek práve takéto trápenia a nie úplne iné, pre bežného človeka normálne. Takže som ekonóm (fuj, to slovo sa ani mne nepáči, ale lepšie ako konzultant, čo vlastne som, ale nikomu to nechcem prezradiť). To, že som ekonóm sa prevažne prejavuje tým, že sa pozerám na všetko cez optiku peňazí, ktorú považujem za vhodnú na to, aby sa porovnávali aj normálne neporovnateľné veci. Dlhé roky som pôsobil za veľkými spoločnosťami od Telekomu, cez Datalan až po Azet, a pre všetky tieto firmy som niečo kúpil (akože firmy), niečo predal (tiež firmu), niečo zhodnotil, sem tam nejakému manažérovi pošepol nejakú úlisnú radu. Hlavne moja aktivita v online biznise ma priviedla k začínajúcim podnikateľom a nápadom (vtedy sme ešte nevedeli, že sú to \”startupy\”, tak sme ich nezdvorilo a nezodpovedne nazývali \”projekty\”, teraz sa im za to samozrejme ospravedlňujem) a práve v tomto segmente moje srdce ekonóma najviac krvácalo.

Práve v online / internetovom biznise som zažil množstvo startupov (vtedy to boli \”projekty\”), ktoré nemali ani šajnu, čo vlastne idú dokázať (samozrejme, okrem IPO do dvoch rokov) a ako to chcú dosiahnuť. Zažil som mnoho projektov, ktoré, či už boli spustené a zakapávajúce alebo boli ešte len v počítači kódera, no nemali v zásade už žiadnu inú šancu, ako nájsť niekoho, kto ich prevezme a postaví na nohy alebo zomrieť.

A práve tam som nastupoval ja (aj s kolegom a mentorom Romanom), aby sme posúdili životaschopnosť projektu (zákazníci / segment, konkurencia, vývoj trhu, odhad tržieb, odhad nákladov, bod zvratu, cashflow a tak ďalej) a jeho benefity pre klienta, čiže jeho upside (keď budete počuť práve toto slovo, tak to sa práve investor baví o tom, čo na vás zarobí). Tu stojí za povšimnutie, že ktokoľvek, kto má peniaze pri akomkoľvek projekte začína práve s takýmito analýzami. No ešte zaujímavejšie je to, že väčšinou tí, čo peniaze nemajú, práve tieto analýzy preskočia. Neviem, či takéto správanie už niekto preskúmal alebo dokonca pomenoval, ale ja tomu hovorím \”startupovský paradox\”.

Čiže, ak sa ma niekto pýta, čo ma trápi a prečo si chcem vylievať srdce práve na tomto portáli, tak je to práve preto, že chcem, aby ľudia, akéhokoľvek veku, pohlavia, národnosti a vierovyznania, predtým, než začnú hlúšiť do klávesnice a písať prvé riadky kódu novej aplikácie, si na chvíľu sadli, oželeli jednu práve prebiehajúcu super networkingovú akciu v coworkingu a zamysleli sa nad svojím nápadom a skúsili si ho rozložiť v čase a rozdrobiť na drobné v častiach, ktorým sa určite nevyhnú. Pre všetky startupy sú to náklady a pre zopár šťastlivcov aj výnosy. Každé takéto zamyslenie vám môže priniesť nové myšlienky, ukázať nové problémy a posunúť váš startup ďalej ešte predtým, než sa do neho pustíte. Jedno je však isté, ublížiť vám to nemôže, jedine, že by vás z toho rozbolela hlava.

Rád by som v mojom blogu pokračoval a poprípade dal aj konkrétnejšie rady, ako len takéto všeobecné mudrovanie, ale na to by mi najviac pomohla spätná väzba od širšieho publika. Čiže, ak chcete, aby som písal k veci, tak mi môžete dať vaše otázky do diskusie a ja sa na ich základe  pokúsim vysmoliť rozumné blogy. Ak však nebudú námety, tak si potrápim hlavičku a popíšem napríklad situácie, ktoré som zažil pri spolupráci s klientmi alebo pri vlastných projektoch.

Takže podnikaniu zdar a držím palce všetkým rozumným nápadom!

Rastislav Kuciak

Väčšinou stojím na strane investora, ale mám aktivity aj priamo v začínajúcich projektoch. Mám rád dáta a ešte radšej ich spracovávam do informácií. Dobrý business case je pre mňa základ pre pochopenie nápadu a určenie jeho potenciálu.

Diskusia