Andrej Mikula / 30. apríla 2015

BeeSafe - slovenský startup, ktorý chce ochrániť ženy po celom svete

BeeSafe Booster Startups The Spot
BeeSafe

Určite väčšina z vás pozná prvý slovenský startup akcelerátor Booster, za ktorým stojí The Spot v spolupráci s mesačníkom Forbes a celú túto iniciatívu zastrešuje konzorcium CEED Tech. 6 tímov, ktoré sa dostali do finálnej fázy akcelerátora a pripravujú sa na ostrý štart svojich projektov a vstup na trh, má za sebou prvý mesiac. Jedným z týchto tímov je aj startup, ktorý vznikol na žilinskom Startup Weekende a ktorý má skutočne šľachetný cieľ, ochraňovať (hlavne) ženy po celom svete. BeeSafe sa dá teda charakterizovať ako bezpečnostný startup a jeho foundermi sú Michal Kačerík a Peťo Strážovec. Martina Bucková z The Spot vyspovedala pre spoťácky blog túto dvojicu, od ktorej okrem iného zistila, ako sa pasujú so stresom, prekážkami s ktorými sa dennodenne pri vylepšovaní BeeSafe stretávajú a aj viac o ich startupovom ale aj súkromnom živote.

Kačerík Strážovec

Ahojte chalani. Ste jedným zo 6 úspešných tímov v našom akcelerátore. Prečo ste sa rozhodli zapojiť do Boostra?

PS: Všetko začalo na konci roka 2013, kedy sme s BeeSafe začali 2 dni pred startup weekendom. Vtedy Mišo prišiel s nápadom, ktorý sme spoločne dokreovali a povedali sme si, že vyhrať na Startup Weekende bude lepšia zábava ako mentorovanie a judgovanie. Zostavili sme postupne tím: obvolali sme programátorov, našli marketérov a StartupWeeeked v Žiline sme vyhrali. Tým to všetko začalo.

Prišiel rok 2014, kedy sme postupne začali s tímom po večeroch vyvíjať. Naneštastie sa nám podarilo prepásť pár dôležitých deadlinov, ako napríklad dohoda s kandidátmi na primátorov v dvoch mestách, ktorí chceli BeeSafe použiť v rámci kampane pre bezpečnosť občanov za pomoci mestskej polície. Nastal trošku útlm a následne sme si povedali, že buď to foldneme alebo to nakopneme. Dohodli sme sa, že ideme a dáme do toho peniaze, náš čas a nadšenie. Popritom sa objavil Booster.

MK: Dôležitým faktorom bolo, že poznáme ľudí v teame Spotu. Ľudom, ktorí vám majú pomôcť nielen finančne ale aj odovzdať know-how je potrebné dôverovať. Dať SHARE vášho startupu je veľká zodpovednosť a musí tam byť 100% dôvera. Tú v Spote a Booster tíme máme.

Váš Startup Beesafe sa zameriava na bezpečnosť ľudí. Bude vaším prvým trhom SVK trh alebo plánujete ísť von?

PS: Nebudeme sa sústredovať len na SVK trh. Tá prvotná stratégia s primátormi, ktorú sme zmeškali, bola len jedna z našich plánovaných ciest. Prvou je všeobecná mobilná appka pre safety-security, kde máme aktuálne spustené marketingové kampane, aby sme čo najefektívnejšie analyzovali cieľové skupiny. Zatiaľ ich máme 8 worldwide, ale snažíme sa ich samozrejme zúžiť na najaké 2-3. Druhou časťou je ponúknuť tento systém a riešiť to s bezpečnostnými zložkami – mestská polícia, plus máme nejaké dva piloty rozdiskutované aj v dvoch ďalších krajinách, kde by to mohlo ísť na vyššiu úroveň. A poslednou 3tou možnosťou budú špeciálne bezpečnostné služby, napríklad SBS rôznych študentských kampusov, pre študentov z bohatých rodín. Na začiatku mája plánujeme prvú testovačku a následne public release. Základom je vytvorenie worldwide funkčnej appky a potom podružné služby.

 

BeeSafe

Ako momentálne funguje váš team management, kódenie a marketing?

PS: Momentálne máme troch zamestnancov programátorov, plus jedného externého. Dvoch full time, jeden part time. Na project management a marketing máme fulltime a part time troch ľudí. Každopádne development máme pomerne zvládnutý, fungujúcu appku očakávame na prelome máj/jún. V týchto dňoch je na 80% hotová, má funkčný základ, len treba doladiť dizajn a drobné funkčné vychytávky.

Akcelerácia predstavuje reálne úspechy ale aj reálne problémy. S akými prekážkami ste sa stretli vy?

MK: Najnáročnejšie bolo rýchlo nájsť programátorov. Ten hiring bol náročný. Druhou vecou je validácia, kde je ťažké správne sa rozhodnúť akou cestou ísť a ktorá sa len tvári, že je správna. Definovať správne cieľovú skupinu a kde ju nájsť je ďalším orieškom. Kto je “low-hanging fruit”, kto je ochotný za to čo najrýchlejšie platiť. Máme spustené kampane cez Facebook a aktívne využívame Google Adwords, kde máme vyprofilovaných ľudí, môžeme vyklikať profil daného človeka, a na základe toho vieme, aká je konverzia či preklik na stránku, či použijú tlačidlo na kúpu, či si pozrú video, dajú svoj email. Toto sú postupy, ktoré nám pomáhajú pri rozhodnutí sa.

Plánujete zastrešovať aj android aj IOS?

MK: Momentálne máme pokrytý android, plánujeme aj IOS.

Čo by ste poradili začínajucím startupom, ktoré majú chuť sa zapojiť do druhej fázy nášho Boostru a celkovo posunúť svoj biznis nápad na vyššiu úroveň?

MK: Začať, makať a nešpekulovať. Väčšinou vidím, že ľudia vymýšľajú, brainstormujú niekoľko dní, týždňov. To je všetko fajn ale potom to celé zrealizovať to je skutočný challenge. Ono sa to bude neustále meniť, miliónkrát nastanú problémy, s ktorými sa budete musieť vedieť popasovať. Základom je dať dokopy dobrý tím, teda mať správnych ľudí okolo seba hlavne v ťažších situáciách, potom venovať plné nasadenie validácií vášho nápadu. A nakoniec, podľa mňa to najťažšie – distribúcia.

PS: Podľa mňa to musí aj naďalej fungovať ako startup. V našom prípade ako founderov, sme sa rozhodli dať do toho peniaze a išli sme do toho ako kamoši. Každý je samozrejme iný ale musí vás to baviť. Predtým som sa živil consultingom a akonáhle ťa to nebaví, prechádzaš do módu 8:00-17:00 kde odpočítavaš kedy ti padla a to nie je dobré. Nás to naštastie veľmi baví ☺

Strážovec

Viete už teraz zhodnotiť a povedať v čom vám náš Booster pomohol?

MK: Aj keď sme len jeden mesiac v Boostri, prínosom je najmä usmernenie a  commitment. Ideme teraz 100%, je to celkom prísne, že tam musíš byť a musíš to dokončiť, sú v tom zaangažovaní ľudia, nechceš ich sklamať. Týždenné review meetingy vás donútia týždeň čo týždeň makať, aby ste na prezentácií dokázali svoje výsledky a posuny vpred. Je to len päť týždňov, ale bolo naozaj pár situácií kde sme si neboli istí, ktorým smerom ísť a veľmi nám pomohol mentoring od Spotu.

S Maťom Ftáčnikom ako aj Ivanom Debnárom sme preberali viac krát validáciu, kde nám pomohli s technickými riešeniami. Boli tam naozaj konkrétne situácie, kde nám pomohli a tu reálnu pomoc uvidíme ešte v najbližších 3 mesiacoch. Toto je zatiaľ fáza validácie, ktorú keď dokončíme, budeme naplno využívať network Boostru, mentorov a všetky možnosti, ktoré akcelerátor ponúka.

PS: Nemali sme až taký problém “zvyknúť si” na tento štýl práce – pravidelné meetingy a určitý štýl práce, kedže v BeeSafe sme už aj predtým mali systém práce pre časť tímu, ktorá bola spolu a časť remote. Krátke denné standup meetings ohľadom progresu, plánovacie a vyhodnocovacie weekly stretnutia tímu pre rýchly progres.

Kačerík

Čo robíte ak nerobíte? Aký je Michal Káčerik a Peťo Strážovec mimo Spotu?

MK: Dlhé behy, vysoké hory, skialp a rád spávam v snehu :) Cestovanie ma tiež baví, najradšej Ázia a middle east a startupom sa venujem aj vo voľnom čase.

PS: Ja sa venujem najmä mojim deťom, strieľam z luku a veľmi rád robím s drevom. Podporujem aj PureJunk startup, je mi sympatické vytvárať nové veci z nevyužitých a celkovo kreatívne tvoriť a zapájať aj tú druhú hemisféru.

Chalanom držíme palce, nech sa im podarí ochrániť čo najviac žien ale aj ostatných ľudí, ktorí to budú potrebovať! :)

Andrej Mikula

startuper telom aj dušou, večný optimista a founder Startupers.sk :)

Diskusia