Barbora Dočkalová / 14. februára 2017

3 food biznisy, ktoré z nechceného spravili neodolateľné

Business Ekológia Gastro Príroda Zaujímavosti
ugly-food

Čo je pre jedného absolútne škaredé, môže byť pre druhého nádhera. To, v čom jeden vidí odpad, druhý nájde poklad. A práve v prípade týchto troch spoločností sa tento fakt iba potvrdil. Jedlo, ktoré by si nikto nekúpil, zmenili na vynikajúci obchodný nápad. A tak zarábajú na tom, čo by iní vyhodili alebo by tým len pohrdli.

Barnana – škaredé banány na zjedenie

Vo svete, kde jedlo musí byť krásne, sa až jedna pätina úrody farmárov vyhodí iba preto, že má nejaké kozmetické nedostatky. Je jedno, či je to mrkva, zemiaky, či banány. Normy sú normy a nie len ľudia, ale aj jedlo môže byť diskriminované pre svoj vzhľad.

barnanaFoto: barnana.com

Trojica Caue Suplicy, Marr CliffordNik Ingersoll však už päť rokov nevidí v škaredých plodoch iba odpad. Zachrániť kožu, respektíve šupku, sa rozhodli práve „škaredým“ banánom. Vytvorili šťavnaté banánové kúsky v sáčku, aby zabránili plytvaniu týmto ovocím z latinskoamerických biofariem. „Škaredé“ banány, ktoré pre svoj vzhľad nie sú vhodné pre koncových spotrebiteľov, sú pretvorené na čiastočne sušené banánové kúsky podľa rodinného receptu rodiny Suplicyovcov. Caue recept prebral po svojom otcovi a v roku 2010 sa rozhodol rodinný recept šíriť vo veľkom. Najmä stretnutie s Marrom a Nikom dalo veci do pohybu a po dvoch rokoch budovania firmy prišiel úspech na najväčšom veľtrhu prírodného jedla na svete – Expo West.  Ich produkt oslovil reťazce Whole Foods MarketWegman’s, ktoré chceli mať ich produkt okamžite v ponuke.

Momentálne premýšľajú o vývoji nových produktov a rozšírením na ďalšie trhy. Pri tvorbe sušených banánov nevyjde ani kúsok nazmar – využívajú dokonca aj banánovú šupku, ktorú usušia, zlisujú a tak následne slúži ako energetický zdroj na poháňanie sušičky. Na trhu sú dostupné v šiestich príchutiach, ktoré sú bio, bezlepkové, vegánske a nie sú geneticky modifikované. Jednoducho – mňam! :)

Zdroj: barnana.com, forbes.cz

Potato Parcel – škrobová správa

Pečené zemiaky, americké zemiaky, zemiaková kaša a teraz aj zemiaková správa. Možností, ako si pripraviť zemiak, je opäť o niečo viac. Podľa webovej stránky potatoparcel.com môžete „poslať správu… so zemiakom“. Pozor, zemiaková správa však nie je určená na konzumáciu. Poslať sa dajú všetky druhy vtipných správ, ktoré však nesmú byť nenávistné, ubližujúce, prípadne zastrašujúce. Maximum znakov je 130, pretože viac sa na zemiak jednoducho nezmestí. Takisto vám však na vašu „pohľadnicu“ nalepia obrázok, ktorý spraví túto neobyčajnú správu ešte zaujímavejšou.

potatoFoto: thisiswhyiambroke.com

Ako to však všetko vzniklo? V máji 2015, 24 ročný Alex Craig začal biznis v Dallase. Jeho priateľka však posielanie zemiakov s personalizovanými správami považovala za „najhlúpejší nápad v histórii“. Hlúpy či nie, za dva dni popísané zemiaky priniesli dvetisíc-dolárový príjem. O päť mesiacov neskôr biznis odkúpil podnikateľ Riad Bekhit za sumu 40 000 dolárov. Potato Parcel, momentálne sídliaci v kalifornskom San Bruno, nakupuje zemiaky z lokálnych potravín a využíva perá Pilot G2 na napísanie správ. A prečo je posielanie zemiakov také úspešné? Ako tvrdí Bekhit pre portál Quartz„je niečo na tom vidieť zemiak po otvorení balíčka – je to niečo, na čo ľudia nezabúdajú“.

Imperfekt Produce – nesúď chuť podľa obalu

Keďže v Amerike jedno z piatich ovocí a zeleniny nesedí štandardom krásy potravinových reťazcov, obrovské množstvo potravín končí v odpadkoch. Ľudia z Imperfekt Produce však dávajú šancu týmto škaredým káčatkám a zachraňujú ich tak pred vyhodením do odpadkov.

imperfect,ovocie,zeleninaFoto: indiegogo.com

V roku 2011 sa podnikatelia Ben SimonBen Chesler rozhodli založiť Food Recovery Network, aby zmenšili plytvanie jedlom v jedálňach ich univerzít. Ich malý projekt prerástol do rozmerov, v ktorých uchránia tony zeleniny a ovocia pred nezmyselným vyhodením. Podľa ich webstránky je až 20% produktov ročne vyradených z obchodov pre ich nedokonalosti vo vzhľade. Imperfekt Produce však vďaka ich skvelým cenám (pod 20 dolárov za veľkú krabicu) úspešne nachádza domov potravinám, ktoré sú stopercentne jedlé, avšak nie dokonale krásne. Navyše, za 12 dolárov je možné darovať krabicu jedla pre rodiny v núdzi. Imperfekt Produce dokázalo, že aj škaredé, sa dokáže premeniť na niečo naozaj pekné a zmysluplné.

Zdroj: businessinsider.de

Barbora Dočkalová

Večná cestovateľka s veľkými snami, milovníčka dobrej nálady a pozitívnych ľudí :)

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone

Diskusia

Startupman odporúča
Skryť